JANGAN MEMAKSA ORANG SAKIT UNTUK MAKAN
Sudah menjadi kebiasaan dan kegusaran bagi kita untuk memaksa orang yang sakit untuk makan dan minum walaupun orang sakit itu tidak berselera dan tidak lalu untuk makan.

Namun terdapat larangan Nabi S.A.W untuk memaksa orang sakit untuk makan, kerana paksaan akan lebih membebankannya. Dan memberikan kesan negatif kepada mentalnya.

Sebaiknya janganlah bertindak memaksa, pujuklah dengan cara yang baik dan lembut, di samping ambillah sebanyak mana masa yang diperlukan untuk orang yang sakit itu mahu menjamah makanan.

Dan sungguhnya Allahlah yang akan mendatangkan rasa lapar dan keperluannya untuk makan dan minum, maka janganlah dipaksakan.

Hadis ;

​Telah menceritakan kepada kami Abu Kuraib, telah menceritakan kepada kami Bakr bin Yunus dari Musa bin ‘Ali dari bapaknya dari Uqbah bin Amir Al Juhani ia berkata; Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: “Janganlah kalian memaksa orang yang sakit di antara kalian untuk memakan makanan, karena Allah yang akan memberi makan dan minum kepada mereka.” 

HADIS RIWAYAT AT-TIRMIDZI

Maktabatu Al-Ma’arif Riyadh No.2040
SHAH AL-MUNZIR


Lawati ;

Blog http://www.shahalmunzir.wordpress.com

Facebook http://www.facebook.com/shahalmunzir

Page http://www.facebook.com/naktegur

Twitter http://www.twitter.com/Shah_ALMunzir?s=08

Telegram https://www.telegram.me/kuliah_online

Advertisements