DOSA DAN KESALAHAN ATAS SEBAB KEJAHILAN ADALAH DIMAAFKAN
Firman Allah :

 
بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـنِ ٱلرَّحِيمِ

 
ثُمَّ إِنَّ رَبَّكَ لِلَّذِينَ عَمِلُوا السُّوٓءَ بِجَهٰلَةٍ ثُمَّ تَابُوا مِنۢ بَعْدِ ذٰلِكَ وَأَصْلَحُوٓا إِنَّ رَبَّكَ مِنۢ بَعْدِهَا لَغَفُورٌ رَّحِيمٌ

 

 

Kemudian, sesungguhnya Tuhanmu terhadap orang-orang yang melakukan kejahatan dengan sebab kejahilan, kemudian mereka bertaubat sesudah itu serta memperbaiki amalannya, sesungguhnya Tuhanmu sesudah (mereka bertaubat) itu, adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.

 
[QS. An-Nahl: Ayat 119]

 
Sudah lumrah bagi manusia itu selalu lupa dan melakukan kesilapan, samada kita tahu perkara itu salah atau tidak, dan apa larangan dan hukumnya.

 
Ayat di atas menerangkan, sesiapa yang melakukan suatu dosa kesalahan, kerana dia tidak mengetahui akan larangan, hukum, dan kesannya, maka Allah maafkan perbuatannya itu, seperti bertatu pada masa dia masih kafir (muallaf), berjudi, menipu, riba, rasuah dan lain-lain.

 
Golongan yang jahil ilmu agama ini, apabila mereka menyedari larangan agama dan kesalahan mereka, lalu segera bertaubat, maka janji Allah pasti akan mengampuni mereka.

 
Sebaliknya, golongan manusia yang sudah tahu akan larangan, hukum, dan kerasnya penolakan agama terhadap sesuatu dosa seperti yang dinyatakan di atas, namun mereka tetap melakukan walaupun tahu salahnya, golongan ini bakal menerima azab pedih daripada Allah, samada di dunia ataupun akhirat, melainkan mereka segera bertaubat dan tidak mengulangi kesalahan.

 
Marilah kita menjadi insan yang berilmu, dan mengamalkan ilmu, meninggalkan segala kesalahan dan dosa.

 
Moga bermanfaat.

 
Wallahu a’lam

 
SHAH AL-MUNZIR

 

Lawati ;

Blog http://www.shahalmunzir.wordpress.com

Facebook http://www.facebook.com/shahalmunzir

Page http://www.facebook.com/naktegur

Twitter http://www.twitter.com/Shah_ALMunzir?s=08

Telegram https://www.telegram.me/kuliah_online

 

Advertisements