Bukit Tsabir terletak di Mina, menghadap ke Mekah, di sebelah kanan kita adalah Bukit yang dinamakan sebagai Tsabir. Bukit ini sangat besar. Memanjang sehingga ke hujung Mina.

Suatu hari, seorang hamba mukatab (yang boleh menebus dirinya jika dia membayar sejumlah wang kepada tuannya) bertemu dengan Ali radhiyallahu ‘anhu.
Hamba ini berkata kepada Ali: Sesungguhnya aku tidak mampu untuk membayar tebusan kepada tuan aku.
Ali radhiyallahu’ anhu berkata: Mahukah aku ajarkan kepada kamu beberapa perkataan yang diajarkan oleh Rasulullah shallallahu ‘alahi wa sallam kepadaku, jika engkau sebutkannya, jika engkau mempunyai hutang sebesar bukit TSABIR maka Allah akan menunaikan hutang tersebut bagi kamu.
Katakanlah:
، اللهم اكفني بحلالك عن حرامك، وأغنني بفضلك عمن سواك
Ya Allah, cukupkanlah aku dengan yang halal, tanpa perlu kepada yang haram. Kayakanlah aku dengan kurniaan-Mu, tanpa aku mengharapkan kepada selain-Mu. [Sunan Tirmizi, Hadis Hasan Gharib]
Banyakkanlah berdoa agar Allah memberi kita kelapangan rezeki dan keluasan rezeki tanpa kita perlu bergantung kepada makluk (berhutang). Kerana jika kita berhutang kita diwajibkan membayar hutang kerana ianya urusan kita dan manusia lain. Wallahua’lam. 

  اللَّهُمَّ اكْفِنِى بِحَلاَلِكَ عَنْ حَرَامِكَ، وَأَغْنِنِى بِفَضْلِكَ عَمَّنْ سِوَاكَ 

Ya Allah, cukupkanlah aku dengan yang halal, tanpa perlu kepada yang haram. Kayakanlah aku dengan kurniaan-Mu, tanpa aku mengharapkan kepada selain-Mu.

Advertisements